Po „katastrofie”: ruch lotniczy na Siewiernym wg świadectw rosyjskich

(wybrane fragmenty; UWAGA: wszystkie dane w czasie moskiewskim=czas warszawski+2)

 

 

Świadectwo #1: Raport MAK (1. DANE FAKTYCZNE 1.15 Działania zespołów ratunkowych i przeciwpożarowych)

 

14:27 – przybycie na miejsce zdarzenia lotniczego [AP] śmigłowca BK-117 (nr 01885)

z Ministrami MCzS Rosji i MWD Rosji;

14:58 – przybycie na miejsce zdarzenia lotniczego śmigłowca Mi-8 z Ministrem transportu Rosji;

14:58 – przygotowane miejsca do rozmieszczenia ciał ofiar: miejska kostnica 100 miejsc,

1 -szy szpital kliniczny m. Smoleńsk – 5 miejsc;

15:12 – przystąpiono do ewakuacji ciał ofiar, miejsce zdarzenia lotniczego podzielono na 14 sektorów;

16:20 – na miejscu AP odnaleziono 25 ciał ofiar; (por.: http://noweczasy.salon24.pl/536552,na-pobojowisku-ciala-ofiar + http://piko.salon24.pl/550934,co-jest-na-zdjeciu-z-10-04-2010-z-15-43 )

 

http://www.deon.pl/wiadomosci/polska/art,6462,raport-mak-po-polsku.html s.103

16:59 – przybycie na miejsce AP śmigłowca Mi-26 z lotniska Dobrynskoje (JW 42663)

okręgu Władimirskiego z ratownikami na pokładzie – 3 ludzi;

17:15 i 17:35 – przybycie na miejsce AP 2-ch śmigłowców Mi-8 z lotniska Ramienskoje

okręgu Moskiewskiego z ratownikami ośrodka „Lider” na pokładzie – 24 osoby;

19:00 – początek załadunku ciał ofiar do śmigłowca Mi-26;

19:36 – przybycie na miejsce AP śmigłowca Mi-26 (nr 06285) z lotniska Astafjewo m. Moskwa;

20:23 – przybył Tu-134 A 3 z Premierem Federacji Rosyjskiej;

20:54 – wylot śmigłowca Mi–26 na lotnisko Domodiedowo m. Moskwa z ciałami ofiar na pokładzie;

http://www.deon.pl/wiadomosci/polska/art,6462,raport-mak-po-polsku.html s.104

 

Świadectwo #2: strona internetowa EMERCOM of Russia (The Ministry of Russian Federation for Civil Defence, Emergencies and Elimination of Consequences of Natural):

 

At 13:05 Moscow time  the  Mi-26 helicopter EMERCOM of Russia with rescuers aboard left Vladimir. It landed in Smolensk at 17:00 Moscow time.

Two more  Mi-8 helicopters EMERCOM of Russia with rescuers aboard left the Moscow-area “Ramenskoe” airdrome at 15:14  and  15:23  Moscow  time. Both helicopters landed in Smolensk at 17:15  and  17:25.

At 22:54  Moscow  time  the Mi-8 helicopter EMERCOM of Russia landed in Domodedovo airport. The  second helicopter EMERCOM of Russia with the bodies of the perished people landed in the “Domodedovo” airport  at 2:42  Moscow  time.

http://mchs.gov.ru/emergency/detail.php?rc_id=&ID=31713&lang=eng (strona obecnie pusta)

 

Świadectwo #3: fragmenty relacji ratownika (http://www.prizyv.ru/archives/333360 z dn. 15.04.2010):

o 11.50 przyszła wiadomość, że musimy wyjechać do bazy lotniczej MCzS w miejscowości Sokoł. Z nami z Sokoła wystartowały dwa helikoptery Mi-8 i Mi-26. Wylecieliśmy o drugiej, a o piątej po południu znaleźliśmy się na miejscu katastrofy. Nasza grupa nie brała udziału w rozgarnianiu zwałowisk i szukaniu ciał. Od razu na początku ustalono, ze jesteśmy w rezerwie. Zadaniem naszej grupy było dostarczenie „ładunku 200” do Moskwy, na lotnisko Domodiedowo.

wywieźliśmy 96 ciał ofiar. W transporcie użyto także władimirskich helikopterów z Sokołowa. Poza tym wzlatywaliśmy helikopterem z kryminologami, którzy fotografowali miejsce wypadku z powietrza, a z ziemi obserwowaliśmy inne samoloty lądujące na tym lotnisku, że one dlaczegoś podchodziły do lądowania z drugiej strony pasa.

 

Świadectwo #4:

 

В девятом часу вечера из того самого рокового аэропорта Северный вылетел в Домодедово вертолет, на котором переправили в Москву первые 42 гроба с телами жертв трагедии. (O dziewiątej wieczorem z tego śmiercią naznaczonego lotniska Siewiernyj wyleciał helikopter, którym przewieziono na Domodiedowo pierwsze 42 trumny z ciałami ofiar tragedii)

http://www.liveinternet.ru/users/zimoglyad/post124357599/play (uwaga: wiele wskazuje na tzw. czeski błąd: nie 42, tylko 24; o 24 rozpoznanych zwłokach w Moskwie, mówią wszystkie przekazy z dopołudniowych godzin 11 kwietnia)

 

Świadectwo #5:

Тела погибших отправлены 2-мя вертолетами МИ-26 в московский аэропорт «Домодедово».” (ciała poległych przetransportowano dwoma helikopterami Mi-26 na moskiewskie lotnisko Domediedowo)

http://67.mchs.gov.ru/digest/detail.php?ID=2534&digm2=4&digy2=2010 (obecnie pusta strona)

 

 

Uwagi:

– lotnisko Dobrynskoje nie istnieje; w miejscowości Dobrynskoje (ok.15 km na północny zachód od Włodzimierza) stacjonuje co prawda Jednostka Wojskowa nr 42663, lecz nie ona ekspediowała helikoptery do Smoleńska; były one w gestii MCzS, którego baza znajduje się dwa kilometry na północ od Dobrynskoje, a jej lotnisko (pas startowy ok. półkilometrowej długości + 6 stanowisk dla helikopterów) z kolei kilometr na wschód od tej bazy; kompleks MCzS nosi nazwę Sokół; odległość Sokół-Smoleńsk Siewiernyj to niecałe 600 km (Sokół-Moskwa – niecałe 200 km); prędkość przelotowa śmigłowca Mi-8 wynosi 225 km/h; śmigłowca Mi-26 jest o ok. 10% wyższa (255 km/h); czas tego przelotu to niecałe 3 godz.; wg przytoczonych dokumentów – niecałe 4 (!) godz.; zwraca uwagę podane w nich miejsce startu dwóch Mi-8: Moscow-area “Ramenskoe” (do 2014 r. lotnisko o charakterze militarnym, wykorzystywane przez MCzS; 40 km na południowy wschód od centrum Moskwy, w miejscowości Żukowski) – pytanie: startu, czy restartu? – czas lotu z Moskwy do Smoleńska wynosi ok. 2 godz…

 

pierwsza ciężarówka z pokrytymi fioletowym aksamitem trumnami wjechała na lotnisku w Smoleńsku o 17.20 (15.20 czasu polskiego).

http://wyborcza.pl/1,105742,7755329,Uratowac_sie_nie_mogli.html

Trumny dla ofiar ściągano, zdaje się, z całego obwodu smoleńskiego: przywozili zupełnie rozmaite – wszystkich kolorów, duże, małe, skromne, pozłacane http://www.prizyv.ru/archives/333360

 

Paweł Prus: Zasypiam około trzeciej w nocy. Wcześniej przez okno obserwuję jak przed bramą lotniska ustawia się sześć wielkich samochodów – chłodni.

http://www.tvp.info/6998533/po-godzinach/smolensk-miasto-bohater/ (o północy dowieziono zwłoki z miejskiej kostnicy?)

–  PRZYBYCIE CIAŁ I WSTĘPNE IDENTYFIKACJE

Sobota, 10 kwietnia: rian.ru/PAP, TSz/19:45
Rosyjskie władze: wydobyto wszystkie ciała
 Rosyjski minister ds. sytuacji nadzwyczajnych Siergiej Szojgu około godziny 19-tej poinformował, że wydobyto i zebrano ciała wszystkich 96 ofiar z miejsca katastrofy pod Smoleńskiem. Brakowało tylko szczątków załogi samolotu w liczbie osób siedem. Rosyjscy śledczy będą prowadzić oględziny miejsca katastrofy samolotu przez całą noc – poinformowała Natalia Chomutowa z pionu śledczego prokuratury rosyjskiej.  

12 kwietnia 2010 (08:53) Ewa Kopacz: Dzisiaj w nocy zostały przewiezione ostatnie trzy zwłoki z lotniska.

Niedziela, 11 kwietnia, godziny dopołudniowe:

Mer Moskwy Jurij Łużkow poinformował, że zidentyfikowano 12 ciał, a po kilku godzinachzastępca przewodniczącego Komitetu Śledczego przy prokuraturze Rosji Wasilij Piskariew ogłosił, iż potwierdzono tożsamość 24 osób, które zginęły w katastrofie.

Niedziela, 11 kwietnia 2010 (10:25)

[Minister Sprawiedliwości] Krzysztof Kwiatkowski: tę informację mam sprzed kilkunastu minut po rozmowie z naczelnym prokuratorem wojskowym, który na miejscu nadzoruje pracę polskich prokuratorów – w tej chwili mamy wstępną identyfikację już 24 ciał.

Niedziela, 11 kwietnia 2010 (10:38)

Warunkowo rozpoznano 24 osoby i będziemy prowadzic dalsze prace – ujawnił Wasilij Piskariew z Komitetu Śledczego przy prokuraturze FR; słowo: warunkowo oznacza, że ciała rozpoznaje się dzięki odzieży i dokumentom

11.04.2010 11:29   

Jak mówi szef Biura Prokuratora Generalnego, da się w ten sposób zidentyfikować tylko 24 ciała. Pozostałe zwłoki są tak zmasakrowane, że konieczne będzie zastosowanie analizy DNA

12-04-2010

Ewa Kopacz, po oględzinach ciał ofiar katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem poinformowała dziennikarzy, że tylko 14 ciał ofiar jest na tyle dobrze zachowanych, iż identyfikacja może odbyć się bez problemu.

Andrzej Melak:  chyba 70 ciał było w takim stanie, że można je było ubrać.  [całość za: http://noweczasy.salon24.pl/485064,e-bibliografia-adnotowana-12-relacji-swiadkow-smolenskich]


 

PRZEGLĄD PRASY. Prezydencki samolot TU-154 miał na lotnisku zapasowym tylko przeczekać mgłę i wrócić do Smoleńska – wynika z ustaleń “Gazety Wyborczej” w kręgach dyplomatycznych. – Jeszcze kilkanaście minut przed katastrofą było ustalone, że z powodu złej pogody prezydencki samolot leci do Moskwy. Nie wiem, co wpłynęło na zmianę tych planów – mówi jeden z dyplomatów.

Jak pisze “Gazeta Wyborcza” dyplomaci zakładali, że na lotniskach zapasowych samolot tylko przeczeka mgłę w Smoleńsku i wróci na lotnisko, które jest najbliżej Katynia. Dyplomata mówi gazecie, że z płyty lotniska w Smoleńsku dzwonił nawet do ambasad RP w Moskwie i Mińsku, by je uprzedzić o możliwym lądowaniu prezydenta.

Protokół dyplomatyczny zakłada, że nawet podczas niezapowiedzianego lądowania, na powitanie głowy państwa powinien pojechać ambasador. O przeczekaniu mgły na lotnisku zapasowym nic się nie mówi w odczytanych stenogramach z czarnych skrzynek tupolewa. Wnukowo jako lotnisko zapasowe sugerował moskiewski rozmówca kontrolerów z wieży lotniska w Smoleńsku.

BOR wyjaśnia w “GW”, że plan przeczekania na lotnisku zapasowym jest zawsze elementem podróży zagranicznych. – Lotnisk zapasowych jest kilka, nie ma możliwości podstawiania na każde kolumny samochodów – mówi jeden z oficerów BOR – Lechowi Wałęsie zdarzało się lądować tam, gdzie były dobre warunki, i po poprawie pogody wrócić na lotnisko docelowe – pisze “GW”. http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,9009742,Tu_154_mial_przeczekac_mgle__I_wrocic_na_lotnisko.html

Advertisements

27 thoughts on “Po „katastrofie”: ruch lotniczy na Siewiernym wg świadectw rosyjskich

  1. a, stąd… ja jakoś nie mam zaufania do tej dwójki autorów-beletrystów! Podobnie zresztą do opowieści borowców (jak to pilnowali “od początku” ciała Pana Prezydenta – fantaści pieprzeni)…

    W zasadzie (tytuł) powodem do chwały blogerskiej jest odkrycie, że te Mi-8, co wystartowały, jak pisze MAK “z Moskwy” to te Mi, które wyleciały wcześniej z Włodzimierza (Sokoła) – zatem międzylądowały na Ramienskim: zważywszy ogrom Mi-26 i takiż ogrom “ratowników” – musi ten fakt dawać do myślenia…
    Co do reszty, to czekam, kiedy ktoś (Piko albo Lord) wklei te fotki 3Zeta z rozpościeraniem płacht folii (nie pamiętam już, czy także z układaniem ciał) – 3Zet udowadniał, że to fotki z… 9 kwietnia!

    Like

  2. Wiemy że zidentyfikowano na Siewiernym 11 osób, oficjalnie wiadomo też że odnaleziono tam 25 ciał. Dlaczego miano by przywozić pozostałe ciała na Siewiernyj w trumnach czy jakimiś specjalnymi lotami? Czy znane są jakieś relacje, fotografie et cetera, mówiące o jakichś innych ciałach na XUBS poza tymi 11-25?

    Like

  3. też mi mówił Analizator… Na smoleńskim portalu ukazał się taki wpis (10-go): “wczoraj na Frunzego przeleciał na kogutach wielki konwój pożarnych; tak sobie teraz myślę: nie za wcześnie na te katastrofę?”

    Like

  4. Świetnie. Do obrazu dnia warto by dołożyć ustalenia z notek:
    – Amelki (o obecności Miedwiediewa na jakimś podmoskiewskim lotnisku, jego błyskawicznym powrocie i naradzie z Putinem, gdzie miał nietęgą minę)
    – 3Zeta o prawdopodobieństwie przywożenia (a nie wywożenia) złomu po świeżo zasypanym piaskiem i płytami bet. miejscu zdarzenia (wg mnie zasypano tam przy okazji jakiś wcześniej przygotowany wrak, który mam na fotkach, ma Bild.de i inne media).

    Pamiętać trzeba o 8.56: nawet gdyby tutka rzeczywiście przeleciała (od zachodu) nad Siewiernym, to byłoby to w innym czasie: 8.20-8.25 (świadectwa Bahra i Pyzy to potwierdzają) – zatem spokojnie dotrzeć mogła na 8.56 choćby i na Ramienskoje…

    pzdr

    Like

  5. Witaj! – uzupełniłem notkę o potężną dawkę info o ciałach. Co do relacji o braku ciał na Siewiernym (nie tylko przecież Wierzchowskiego! – dałem linki do notki) to są one równie mocne, jak stwierdzenie (udokumentowane przez Ciebie, a zauważone przez panią konsul natychmiast po “katastrofie”) podrzucenia manekinów na miejsce inscenizacji.
    Notka miała pokazać przesłanki do znalezienia ew. miejsca lądowania 101-ki (puste lotnisko wojskowe), przy czym, jak wiesz, wielu z poważnych śledczych ustaliło, że mogła ona w ogóle nie kierować się na Siewiernyj, tylko (jest taki fragment w “taśmach z wieży” – także sfałszowanych, acz nie do końca – gdzie mówi się: “na Moskwę idzie, on, czy nie on”) od razu na zapasowe; ustalenie, że mogło to być Ramienskoje kłóci się wprawdzie z ustaleniem 3Zeta, ale ma mocne przesłanki…

    Patrzyłem na te 31 tys. i nie uwierzyłem… 🙂

    pzdr

    Like

  6. 3zet w sprawie ciał ma sporo materiałów. Jest cała seria zdjęć związana z kładzemiem niebieskich folii przeznaczonych na zwłoki. Jak będę miał te fotki to uzupełnię Twoją notkę.

    Temat ciał kładzie całą ściemę smoleńską. Nowy tekst powinien zacząć się od relacji Wierzchowskiego przez bordowe trumny i Moskwę a skończyć na zamianach zwłok w grobach.

    Według mnie sam fakt (na 99.999) wystąpienia manekina udającego ofiarę jest wystarczający do stwierdzenia, że tam został odegrany horror.

    Warto uzupełnić timeline o:
    16:20 – na miejscu AP odnaleziono 25 ciał ofiar;
    nie napisano czy to całe ciała, czy były identyfikowane jeżeli tak to przez kogo. Tak sobie pakują ciała bez identyfikacji i dokumentacji ich położenia?

    ps.
    Notka o manekinie miała 31 tysięcy odsłon a nie 3 tys.

    Like

  7. W relacji TVP godz.15.34 konferencja Szojgu

    w czasie 2.23.01 omawia ładowanie zwłok do trumien i określa czas potrzebny do zakończenia na 1,5 godz. 15,34 +2 to informacja z około godziny 17,30 czasu moskiewskiego .

    Like

  8. ZNALAZŁEM NIEPODWAŻALNY DOWÓD – trumny wwieziono ok. 17.20 czasu moskiewskiego, a więc zgodnie z info GW, które cytowałem w notce. Potwierdza to MOŻLIWOŚĆ transportu ciał z Ramienskoje…
    podaję link do relacji NA ŻYWO red. Olechowskiego (TVP):
    https://www.youtube.com/watch?v=L2DWIM3FF_w (od 1.05′ mat. wideo – gdyby ktoś mógł wkleić w komentarzu te 30 sekund materiału, byłbym wdzięczny).
    Olechowski o godz. 17.50 (19.50 MSK) mówi:
    “2, 3 godziny temu (a zatem ok. 17.20′ MSK) przez tą bramę, która prowadzi, to jest takie boczne wejście, wjazd na lotnisko smoleńskie, tędy wjechały ciężarówki, były to otwarte, no można powiedzieć wywrotki; na każdej z nich, stertami ułożone były trumny; kilkanaście, być może nawet więcej niż 20 trumien na każdej ciężarówce”

    Gdyby przyjąć, że trumny przywieziono z Ramienskoje – nie dziwi przypadkowy środek transportu: wywrotki; takie mogły być do dyspozycji zakładu utylizującego samoloty lub w dyspozycji służb lotniskowych; co najważniejsze – jeśli pamiętać, jak ciężkie były te trumny (są fotki, gdzie jedną niesie 5 ludzi!) …

    Like

  9. Nagor: widziałem; zwróć uwagę na wyrażenie “przywozili” w relacji ratownika z Władymira (Sokoła) – on przyleciał dopiero o siedemnastej i gdyby wyraził się “przywieźli” to można by mówić albo, że na jego oczach, albo, że wcześniej – natomiast “przywozili” to zdecydowanie na jego oczach!

    Like

  10. jestem; po kolei:

    Piko – oczywiście, ze pamiętam, wrzuciłem przecież notkę do Nowych Faktów i Tropów 🙂 Ale rzeczywiście: ponad 3 tys. wejść, no, no – to pokazuje, jak zdobyć publikę: trzeba twardych info!
    Te pakunki od śp. 3Zeta – ciekawa sprawa, nie wszystkie się przydały, jeśli pamiętać, co opisała Amelka…

    Nagor – to nie ja piszę, tylko cytuję, ale mniejsza: trzeba zatem poszukać innych źródeł dla ustalenia tego czasu. Do zdjęć Lorda zaraz zajrzę (fotki i ich metadane nie są często wiarygodne) – może i Ty spróbuj (ja będę grzebał w tym, oczywiście). Co do tej uwagi – pierwszeństwo ma czas podawany w dokumentach/relacjach, moskiewski, więc warszawski musi się do tego odnosić, a nie odwrotnie (jest tylko dodatkową orientująca informacją).

    Ogólnie: czy można wyciągnąć inne wnioski (że np. żadne międzylądowanie nie miało miejsca, albo że było naturalne, bo kogoś/coś musieli po drodze zabrać)? Jasne, że można, nie mniej ukrycie tego faktu daje do myślenia…

    Like

  11. @Prop

    Uwaga do uwagi wstępnej : czas warszawski to moskiewski ( -2 ) , a do czasu moskiewskiego odnosisz zdarzenia , tylko o uproszczenie odbioru opisanych momentów.

    @Lord załączył w komencie pod ” czeronymi trumnami ” fotki , jedna jest z datą i godziną 13:06 przedstawiającą miejsce identyfikacji zwłok w otoczeniu są już trumny .

    piszesz : “– pierwsza ciężarówka z pokrytymi fioletowym aksamitem trumnami wjechała na lotnisku w Smoleńsku o 17.20 (15.20 czasu polskiego).

    http://wyborcza.pl/1,105742,7755329,Uratowac_sie_nie_mogli.html

    Wykonujący tą fotkę miał wstęp do strefy 0 ,posługując się czasem moskiewskim lub warszawskim ustawionym w aparacie ( osoba uprawniona do przebywania w tej strefie ) obydwa są odmienne od wyżej cytowanej godziny i zaprzeczają tej informacji GW .
    nie mogę zacytować podanego linka bo strona nie istnieje już.

    Like

  12. 3zet rozpoczął robienie prezentacji o “dostawie” jakiś pakunków na teren katastrofy. Niestety nie skończył. Nie wiem czy dam radę to profesjonalnie zamknąć ? Jest na zdjciach biała ciężarówa (chłodnia? wóz dowodzenia MCzS?) pośrodku wrakowiska i parę innych ciekawych ujęć.

    Temat ciał był mało poruszany z oczywistych względów. Nie wiem czy pamiętasz tę notkę:
    http://piko.salon24.pl/550934,co-jest-na-zdjeciu-z-10-04-2010-z-15-43
    Zerknij na komentarze i zwróć uwagę na ilość wejść!

    Like

  13. I co jeszcze b. ciekawe: trzech ratowników (w tym ogromnym Mi26) leci 600 km (z międzylądowaniem) po to tylko, żeby stanowić na miejscu (“od początku”) rezerwę, po czym (to Świadectwo #3 pochodzi od @Madame MZ – tu tej kwestii nie wkleiłem) po powrocie ze Smoleńska trafia pod opiekę psychologów…

    Like

  14. Nie pamiętam czy Mi26 (na XUBS) pokazywany był na zdjęciu czy na filmie. Obraz statyczny moża odczytać dwojako – coś zostało przywiezione albo było zabierane.

    Co do jakiś konkretnych uwag to muszę się zastanowić.

    Like

  15. Kilka słów objaśnienia:
    H2M wymagała wskazania lotniska… Wskazuję. Nieoceniona @Amelka wskazywała (“Te trumny czerwone”), że reportaż z Domodiedowa pokazywał Mi8, załadowanego jakimiś tekturowymi paczkami i… jedną trumną opakowaną folią! I faktycznie, Raport MAK blędnie wskazuje na Mi26 z ciałami (owszem, przyleciał późno w nocy z drugą partią)… Sprawę opisywał Alef1 (Alef Stern), ale jej nie rozwiązał; po nim pisał FYM, z podobnym skutkiem. Zawziąłem się i zestawiłem dostępne dane – wyszło jak wyżej.

    P.S.
    Dane o rozpoznawaniu pierwszych ciał są tu:
    http://noweczasy.salon24.pl/485064,e-bibliografia-adnotowana-12-relacji-swiadkow-smolenskich (Rozdz.I. Przybycie ciał) – i dają wiele do myślenia…

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s